- Marijn van Aerle, mede-oprichter van fintech Floryn, vertelt over hoe je op een disruptieve manier innoveert.
- Door intern technologische oplossingen te ontwikkelen kan Floryn tegen lagere kosten sneller innoveren.
- De ondernemer zelf kan volgens Marijn een van de belangrijkste bottlenecks voor de groei van de organisatie zijn.
Marijn van Aerle, mede-oprichter en CTO van Floryn, begon al vroeg met ondernemen. De eerste opdrachtgever was zijn middelbare school, die vroeg of hij de nieuwe website wilde ontwikkelen. In deze periode ontmoette hij ook Sven van der Biezen, de huidige CEO van Floryn, die ook bezig was met een aantal freelanceprojecten.
Samen werkten ze aan verschillende projecten en realiseerden zich al snel dat ze in plaats van enkel uren te verkopen, echt iets wilden opbouwen. Ze begonnen met het ontwikkelen van eigen producten, waaronder een platform voor 3D-modellen van gebouwen dat werd verkocht aan een Amerikaanse partij. Het leidde hen naar Silicon Valley, waar zij drie jaar aan waardevolle ervaring opdeden.
In 2016 startte Marijn samen met Sven van der Biezen en Gion van den Bogaert Floryn, dat dankzij disruptieve innovatie de markt voor kredietverstrekking heeft opgeschud.
Wat bedoel je precies met disruptieve innovatie?
“De financiële sector zit vol met complexe, traag werkende systemen die klantonvriendelijk zijn. Denk aan de verouderde legacy systemen, waar vervolgens over de jaren heen verschillende technische lagen op zijn gestapeld. Dit zorgt ervoor dat zelfs vrij eenvoudige handelingen, zoals het aansluiten van een klant, een langdurig en complex proces wordt.
De kracht van innovatie is om dit soort processen vanaf de grond aan opnieuw te ontwerpen en echt klantgericht te maken. Op deze manier kun je het verschil maken. Dit zie je bijvoorbeeld bij neobanken zoals Bunq en Revolut, die dankzij hun klantgerichte technologische aanpak betere producten aanbieden en daardoor de traditionele banken uitdagen.
Floryn is disruptief, door kredietverstrekking toegankelijker en begrijpelijker te maken voor ondernemers. Hoewel het verstrekken van leningen allesbehalve nieuw is, zit de innovatie in hoe we dit met moderne technologieën en een klantgerichte benadering succesvol uitvoeren. Al onze oplossingen ontwikkelen we intern.”
Benieuwd naar de verhalen van de andere founders van Floryn? Lees ze hier!
Wat inspireerde jullie om zelf nieuwe technologieën te ontwikkelen?
“Ik heb in het verleden meermaals gezien hoe het kan misgaan als je allerlei externe systemen en partners moet samenvoegen. Het resultaat is vaak dat je blijft hangen in een status quo met een inflexibele structuur, waardoor het moeilijk is om snel in te spelen op nieuwe behoeften en technologische ontwikkelingen.
Kijk bijvoorbeeld naar grote technologische bedrijven als Apple en Tesla, die zowel hun hardware als software in eigen beheer hebben en veel beter in staat zijn om de klantervaring te optimaliseren.”
Welke voordelen biedt intern ontwikkelen voor jullie klanten?
“Door onze kernprocessen in eigen beheer te houden, zijn we niet afhankelijk van externe systemen.
Dit stelt ons in staat om sneller te ontwikkelen. Zo hebben we in een paar maanden tijd een mobiele app ontwikkeld en onlangs instant payments uitgerold, waardoor klanten nu binnen een paar seconden het geld op hun rekening hebben.
Ook kunnen wij alle processen perfect op elkaar afstemmen. Een voorbeeld daarvan is ons risicobeoordelingsproces. Omdat we dit intern hebben opgezet, kunnen we complexe stappen als het naleven van wetgeving voor witwaspreventie integreren met andere processen. Dit bespaart de klant tijd, omdat die niet meerdere keren dezelfde gegevens hoeft in te vullen.”
Maar je kunt (zeker als kleine ondernemer) toch niet alles zelf ontwikkelen?
“Dat is zeker waar. Daarom is het belangrijk om als ondernemer te kijken welke technologische oplossingen belangrijk zijn voor jouw organisatie en klanten. Voor ons zijn het betalingssysteem en de boekhouding essentieel voor een goede klantervaring en is dit daarom intern ontwikkeld. Onze telefonie en HR zijn voorbeelden van systemen die we niet zelf willen ontwikkelen en onderhouden.
Een belangrijke voorwaarde voor in-house ontwikkeling, is dat je een sterk engineering team kunt opbouwen met voldoende mandaat en connectie met jouw branche. Bij Floryn stimuleren we daarom communicatie tussen technici en belanghebbenden, zodat iedereen betrokken is en blijft bij het productontwerp en de uitwerking daarvan.”
Is AI voor ondernemers de oplossing om snel technisch te ontwikkelen?
“De hype rond AI lijkt zijn hoogtepunt voorbij en we gaan nu zien welke toepassingen in de praktijk echt waarde toevoegen. Bedrijven die nog handmatig werken en AI weinig toepassen binnen hun processen, zullen achterop raken.
AI speelt een cruciale rol in onze bedrijfsvoering, vooral bij risicobeoordelingen voor kredietverstrekking. Het helpt ons objectief en consistent te blijven, omdat het model altijd dezelfde beoordeling uitvoert. AI kan patronen herkennen en risico’s inschatten, maar het nadeel is dat modellen niet altijd om kunnen gaan met onverwachte situaties zoals de coronapandemie.
Daarom zijn onze mensen altijd de eindbeslissers en kunnen zij bijsturen als omstandigheden plotseling veranderen. Deze combinatie van menselijke en AI-gedreven besluitvorming zorgt voor optimale resultaten.”
Wat zijn de grootste valkuilen voor ondernemers?
“Ondernemers zijn van nature ongeduldig en willen graag groeien en nieuwe klanten binnenhalen. Vaak lopen deze ondernemers tegen twee belangrijke beperkingen aan; een gebrek aan financiële middelen en hun eigen kennis en ervaring.
Met name startups en kleine bedrijven hebben vaak moeite om voldoende financiële middelen te vinden om te investeren. Partijen als Floryn en investeringsmaatschappijen kunnen hierin uitkomst bieden.
Verder kan de ondernemer zelf een bottleneck zijn, doordat ze op een gegeven moment tegen hun eigen beperkingen of blinde vlekken aanlopen. Vooral voor technische ondernemers zoals ik kan dat best lastig zijn. Je wilt namelijk snel producten ontwikkelen, om pas later te ontdekken dat je misschien beter bepaalde onderdelen had kunnen delegeren of moeten kiezen voor een andere aanpak. Loslaten is een belangrijke, maar soms moeilijke stap voor ondernemers.”
Heb je nog tips hoe ondernemers kunnen omgaan met technische uitdagingen?
“Mijn belangrijkste advies is om om goed te luisteren naar je klanten. Het gevaar voor (met name technische) ondernemers is dat zij maandenlang een product ontwikkelen, om er daarna pas achter te komen dat deze oplossing niet aansluit bij de werkelijke problemen waar klanten mee worstelen. Iteratief en klantgericht werken, waarbij je regelmatig om feedback vraagt, is cruciaal voor jouw succes.”
Wil je ook disruptief innoveren?
Wil je verder groeien en investeren in eigen producten of diensten? Ontdek met de Quickscan ontdek je binnen 2 minuten de mogelijkheden voor jouw bedrijf of vraag direct een financiering aan.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Floryn.